Rabu, 20 Juli 2011

Kasih Dan Sayang


pada suatu hari di sekolah,
ada seorang murid bertanya.
ketika itu guru tersebut
sedang mengajar mengenai
kasih sayang.

pelajar : bagaimana kita untuk memilih
seorang yang terbaik
sebagai orang yang paling kita sayangi?
bagaimana juga kasih sayang itu untuk berkekalan ?

bu guru : " ok kamu ikut apa yang saya suruh.
kamu pergi ke padang rumput.
kamu berjalan di atas rumput
sambil memandang rumput di depan kamu.
pilih yang PALING cancik tanpa menoleh ke belakang lagi
walau sekali. setelah itu petik rumput yang paling cantik,
bawa ke kelas"dan pelajar tersebut menuruti printah gurunya,

kemudian pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada
sehelai rumputpun di tangannya.buguru bertannya :
kenapa tidak ada rumput yang di pilih ??

Pelajar : tadi selama saya berjalan,
seya mencari rumput yang paling cantik.
memang ada banyak rumput yang cantik
tapi ibu bilang petik yang paling cantik,
maka saya pun terus berjalan kedepan
sambil mencari yang paling cantik,
tanpa menoleh ke belakang lagi,
sampai di penghujung padang,
saya tak berjumpa pun yang paling cantik.
mungkin ada di antara yang di belakang saya tadi
ibu dah bilang tidak boleh menoleh kebelakang,
jadi tidaak ada rumput yang dapat saya petik"

bu guru : ya itulah jawabannya. Maknanya
apabila kita telah berjumpa dengan seseorang
yang kita sayang,
janganlah kita mencari lg yang lebih baik dari itu.
kita patut hargai orang yang berada
di depan kita sebaik baiknya.
jangan kita menoleh ke belakang lagi
karena yang berlaku tetaplah berlaku.
semoga yang berlalu tidak berulang lagi.
dan ingatlah orang yang paling kita sayang
itulah yang paling cantik dan paling baik.
walaupun banyak yang cantik dan baik seperti
rumput tadi

0 komentar:

Posting Komentar

coment untuk

@Copyright by: Memories In My Life Yudi Gp